2022. máj 19.

Határtalanul: Erdélyi utazás

írta: Mrssheperd

Iskolánk tanulói május 2-6. között a Határtalanul program keretében vettek részt egy erdélyi kiránduláson. A kísérő tanárok Juhászné Sulyok Adrienn, Mile Rita, Szabóné Fehér Hajnalka és Takácsné Kovács Erzsébet voltak.

Első nap Arad, Marosillye és Déva voltak az állomások. Déván, a Szent Ferenc Alapítványnál volt a szállásunk. Este bepillantást nyerhettünk a Szent Ferenc Alapítvány gondozásában nevelkedő gyermekek életébe, kedves vezetőnk, a tizenhat éves Emília mesélt a mindennapjaikról. Átadtuk adományainkat is.

Déva, Szent Ferenc Alapítvány

2. nap Déva vára – Vajdahunyadi vár – Nagyszeben – Medgyes – Fehéregyháza

Reggel az alapítvány munkatársainak meséltünk kicsit szülőfalunkról, Alsópáhokról és az iskolánkról, majd átadtuk nekik a magunkkal hozott ajándékokat. Déva várának meghódításával kezdtük a második napot. Sajnos a felvonót felújítják, pedig szívesen kipróbáltuk volna. Így viszont igazán hősiesen gyalog küzdöttük le a meredek lépcsősort, de a végén a látvány miatt igazán megérte a fáradozást.

Déva vára

Ezután Vajdahunyadra utazunk, ahol a „Várak királyát”, a Hunyadi-Bethlen várkastélyt látogattuk meg, majd Nagyszebenben városnézés következett. Ez a város a szászság legfőbb városa és 2009-ben Európa Kulturális Fővárosa is volt. Meglátogattuk a Kis-, Nagy- és a Huet piactereket, megnéztük a híres várostornyot és átmentünk a Hazugok hídján. Medgyesen megnéztük a különleges erődtemplomot, Fehéregyházán koszorút helyeztünk el az Ispánkútnál,  Petőfi Sándor feltételezett elestének helyén felállított Petőfi-emlékműnél.

A szállásunk Nyikómalomfalván volt, egy nagyon szép, nemrégiben kialakított épületben.

A Vajdahunyadi vár

3. nap: Békás-szoros - Gyilkos-tó - Gyergyószárhegy: Güdüc telep - Székelyudvarhely

A hatalmas sziklamagaslatokkal, sziklafalakkal szegélyezett Békás-szoroson végighaladva káprázatos élményben volt részünk. A Békás-szoros után a Gyilkos-tónál volt a következő megállónk. A fenyőcsonkokkal teletűzdelt víztükör és az északon magasló Kis-Cohárd 1344,5 m magas sziklatömbjével nagyon különleges látvány. Nagyon finom és hatalmas kürtöskalácsot ettünk itt.

Békás-szoros

Gyilkos-tó

A buszról menet közben kívülről láttuk a gyergyószárhegyi Lázár-kastélyt, ahol Bethlen Gábor felcseperedett, majd egy rövid erdei séta után Güdüctelepen falatoztunk, mely Gyergyószárhegy községhez tartozik. A természetben elfogyasztott ebédünk házi finomságokból lett összeállítva. Sétáltunk egyet a vadvirágok között és lestük, hogy látunk-e valahol medvét.

A nap végén városnézés következett Székelyudvarhelyen. Láttuk a Vasszékely, Orbán Balázs síremlékét, a turulmadaras millenniumi emlékművet és a Nemzeti szoborparkot. Volt egy kis szabadidőnk is, így fagyizhattunk is egyet.

Este újra Nyikómalomfalván vacsoráztunk és aludtunk.

4. nap: Farkaslaka – Korond – Tordai Sóbánya – Tordai hasadék - Kolozsvár

Farkaslakán megemlékezést tartottunk a legnagyobb székely népi író, az Ábel trilógia szerzője, Tamási Áron sírjánál. Riba Mátyás nyolcadik osztályos tanuló mesélt nekünk az Ábel trilógiáról. Adrienn néni pedig felolvasott egy idézetet: „Nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk.”

Rövid időre megálltunk Korondon, körülnéztünk a kirakodóvásárban.

Ezután Tordára utaztunk, ahol egy mágikus birodalmat fedezünk fel Erdély mélyében. A tordai sóbányában 13 emeletnyit lépcsőztünk lefele, közben minden emeleten láthattuk a kiásás évét jelző évszámot. Lent kipróbálhattunk többféle attrakciót is, ping-pongoztunk, felültünk az óriáskerékre, szuveníreket vásároltunk. Kipróbálhattuk az angoltudásunkat is, hiszen a kasszában volt olyan, aki beszélt angolul. Lementünk a bánya legmélyebb részére, a Terézia tárnába, ahol egy 8 méter mélységű tó található.

Tordai Sóbánya

Ezután kirándulást tettünk az égig érő sziklafalak közt tekergő Tordai-hasadékban. A körülbelül 2 km hosszú szakadékon a Hesdát-patak folyik keresztül, amely fölött függőhidak vezetnek át a túlpartra. Különleges érzés volt a hatalmas sziklafalak között sétálni.

A nap végén Kincses Kolozsvárra látogattunk. Megnéztük a Szent Mihály templomot, és Fadrusz János legnagyobb alkotását, Mátyás király lovas szobrát. Innen továbbsétáltunk Mátyás király szülőházához, mellyel szemben álló épületben pedig nagy fejedelmünk, Bocskai István látta meg a napvilágot. Megnéztük a Babeș-Bolyai Tudományegyetem főépületét és a Farkas utcai református templomot.

Este Magyarlónán vacsoráztunk és itt aludtunk.

Kolozsvár

5. nap Kőrösfő – Király-hágó – indulás Magyarországra

A kalotaszegi Kőrösfőn megnéztük a református templomot. A templomban gyönyörű fakazettás mennyezetet és rengeteg kalotaszegi szőttest láttunk. Megcsodáltuk az ún. „Rákóczi szőnyeg”-et, amely a történészek szerint Erdélyben készített gördesz csomózású török imaszőnyeg. A néphagyomány szerint, amikor 1660. május 22-én II. Rákóczi György fejedelem a vesztes szászfenesi csata után sebesülten Várad felé menekült, Körösfőn megpihent, ahol Korpos György helybeli lakos látta el a fejedelmet. Rákóczi jóságáért egy török szőnyeggel ajándékozta meg, amelyet aztán utódai a református egyháznak adományoztak. A gondnok, Károly Károly nagyon érdekesen mesélt a gyerekeknek történeteket a templomról illetve a falu múltjáról.

Kőrösfői református templom

Ezután már csak a Király-hágónál álltunk meg egy gyors fényképezésre, majd hazafelé indultunk. A határátkelés is gyorsan zajlott, és a forgalom sem volt túl nagy, így már este fél 7-kor Alsópáhokra érkeztünk, fáradtan, de szívünkben rengeteg élménnyel.